جمعه ۲۸ اردیبهشت ۰۳

شرح خبر:

ه گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاري فارس، صندوق ذخيره فرهنگيان كه اين روزها مسائل مطرح شده در خصوص آن جامعه فرهنگيان و در واقع تمامي كشور را متأثر كرده است، هم‌چنان زواياي پنهان خود را آشكار مي‌كند.

بنا بر گفته مسئولان آموزش و پرورش، 882 هزار و 425 هزار فرهنگي در كشور عضو صندوق ذخيره فرهنگيان هستند.

به طور ميانگين در هر ماه از هر فرهنگي بيش از 17 هزار تومان رأسا از فيش حقوقي آنها كسر و مستقيما به حساب صندوق ذخيره فرهنگيان واريز مي‌شود، البته با احتساب بازنشستگاني كه عضو اين صندوق هستند، مبلغ ورودي به صندوق ذخيره به مراتب بيشتر مي‌شود.

درآمد ماهانه صندوق ذخيره فرهنگيان 21 ميليارد تومان است

شهاب الدين غندالي مديرعامل سابق، بركنار شده و بازداشت شده صندوق ذخيره فرهنگيان در 16 دي ماه 1394 در ديدار با فرهنگيان خراسان جنوبي در خصوص دريافتي ماهانه اين صندوق، اظهار كرد: ميزان درآمد ماهيانه صندوق ذخيره فرهنگيان 21 ميليارد تومان است و با توجه به رشد جمعيت بازنشستگي كشور مبلغ 38 ميليارد تومان در هر ماه خروجي داريم كه اين خود بر كاهش نقدينگي و كاهش سود اعضا اثر مستقيم مي‌گذارد.

به گزارش فارس، در تاريخ 17 شهريور ماه 1393 و با دستور سيدمحمد بطحايي معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش و نايب رئيس هيأت امناي صندوق ذخيره فرهنگيان، تمام فرهنگيان كشور كه تا آن زمان به عضويت صندوق ذخيره درنيامده بودند، عضو صندوق شدند.

عضويت اجباري فرهنگيان از اول مهر 93 كليد خورد

بخشنامه مذكور با امضاي معاون وزير آموزش و پرورش ارسال شد

 

حال اينكه چرا در حدود 2 سال پيش چنين اقدامي انجام مي‌شود و تمام فرهنگيان غير عضو كه تا آن زمان تمايلي به عضويت نداشتند به اجبار و يك شبه عضو اين صندوق پرغصه شدند.

در واقع چرا و به چه دليل معلماني كه دوست نداشتند عضو صندوق ذخيره شوند به يك باره عضو اين صندوق شدند؟

آيا در آن زمان وضعيت مالي صندوق ذخيره خراب بوده است و نياز به پول بيشتر فرهنگيان داشته است؟

آيا وام‌هاي كلاني كه بانك سرمايه به تعدادي يقه سفيد داده بود و آنها نتوانستند آن وام‌ها را تسويه كنند، عامل عضويت اجباري فرهنگيان غير عضو بود؟

به هر طريق اينكه در حدود 2 سال پيش و با دستور معاون وزير آموزش و پرورش تمام فرهنگيان كشور بايد به اجبار عضو اين صندوق شوند غير قابل انكار است.

نكته جالب اينكه در بخشنامه مذكور عنوان شده است كه هر فرهنگي كه تمايلي به عضويت ندارد مي‌تواند به ادارات آموزش و پرورش مراجعه و عضويت خود را لغو كنند.

نكته جالب توجه اين است كه اگر موضوعي اختياري است، چرا اختيار در عضو شدن وجود ندارد؟ چرا همه در ابتدا بايد عضو شوند و اگر تمايلي نداشتند، از عضويت انصراف دهند؟

مسلماً عده‌اي از فرهنگيان با توجه به مهلت كمتر از يك‌ماهه براي انصراف كه البته اين مهلت با در نظر گرفتن مشاهده فيش حقوقي در پايان ماه، حدود 10 روز است، زمان كافي براي اعلام انصراف نخواهد بود.

فرهنگيان عنوان مي‌كنند كه ساعت كاري آنها و ساعت اداري،‌يكي است و فرصتي براي مراجعه به ادارات نبوده است و البته برخي از فرهنگيان نيز به دليل عدم مراجعه هر ماه به فيش حقوقي، اصلا متوجه اين موضوع نشده بودند. 

حال چرا به اجبار فرهنگيان محجوب كشور عضو صندوق ذخيره‌اي مي‌شوند كه هيچ گونه سود و فايده‌اي براي آنها ندارد؟

فرهنگيان كشور آنقدر داراي فهم و كمالات هستند كه اگر خودشان احساس نياز مي‌كردند با ميل خود مي‌توانستند به عضويت صندوق ذخيره فرهنگيان درآيند؛ و چرا آموزش و پرورش و مسئولان عالي رتبه اين صندوق براي فرهنگيان فهيم كشور تصميم گرفتند؟

اميدواريم كه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جريان تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان حتما موضوع عضويت اجباري فرهنگيان را مد نظر قرار دهند.

فساد 8 هزار ميلياردي در بزرگترين هلدينگ اقتصادي آموزش و پرورش، جامعه كشور را متأثر كرد؛ اميدواريم اين موضوع توسط دستگاه قضايي كشور و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مورد بررسي قرار گيرد.


خبر تصادفي:
كاروان جمهوري اسلامي ايران در مسابقات بزرگ پارالمپيك كار خود را با كسب پانزدهمي به پايان رساند. ورزشگاران ايران در اين رقابتها با كسب هشت مدال طلا, نه مدال نقره و هفت مدال برنز و در مجموع 24 مدال كار خود را به پايان رساند. ايران در دوره قبلي رقابتهاي پارالمپيك موفق به كسب رتبه يازدهم در جدول مدال ها شده بود و از اين حيث رتبه ايران چند پله نزول پيدا كرده بود. همچنين حادثه تلخ اين رقابتها كه كام همه ورزشكاران را تلخ نمود مرگ دوچرخه سوار كشورمان در مسير مسابقه بود

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.