جمعه ۲۸ اردیبهشت ۰۳


خبر اختصاصي:
كاروان جمهوري اسلامي ايران در مسابقات بزرگ پارالمپيك كار خود را با كسب پانزدهمي به پايان رساند. ورزشگاران ايران در اين رقابتها با كسب هشت مدال طلا, نه مدال نقره و هفت مدال برنز و در مجموع 24 مدال كار خود را به پايان رساند. ايران در دوره قبلي رقابتهاي پارالمپيك موفق به كسب رتبه يازدهم در جدول مدال ها شده بود و از اين حيث رتبه ايران چند پله نزول پيدا كرده بود. همچنين حادثه تلخ اين رقابتها كه كام همه ورزشكاران را تلخ نمود مرگ دوچرخه سوار كشورمان در مسير مسابقه بود

خبر اصلي


به گزارش خبرگزاري فارس از سنندج، هادي فرجوند عصر امروز در ديدار با هيأت نمايندگان اتاق بازرگاني سنندج اظهار داشت: مبادلات تجاري در كشور كنيا با 9 درصد تعرفه رد و بدل مي‌شود.

وي با بيان اينكه تعرفه مبادلات تجاري در اين كشور صفر، 10 و 25 درصدي است، تصريح كرد: تعرفه مواد خام و ماشين‌آلات توليدي و مواد بهداشتي پزشكي صفر درصد است.

به گفته وي، محصولات تمام‌شده و ساخته‌شده نيز تعرفه 25 درصدي و محصولات نيمه‌ ساخته‌ نيز تعرفه 10 درصدي دارند.

فرجوند با تاكيد بر اينكه كشور كنيا يك بازار بزرگ در حال گسترش است و با كل كشورهاي شرق آفريقا تجارت آزاد دارد، خاطرنشان كرد: به غير از بلوك، شن و ماسه تمام مصالح ساختماني از كشورهاي ديگر وارد مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: با توجه به ظرفيت‌هاي بسيار خوبي كه در بحث مصالح ساختماني در كشور به ويژه در استان كردستان وجود دارد مي‌توانيم، اين كشور را در زمينه صنعت ساختمان‌سازي به محلي مناسب براي سرمايه‌گذاري شركت‌هاي ايراني تبديل كرد.

* 90 درصد مصالح ساختماني در كنيا وارداتي است

به گفته سفير ايران در كنيا، 90 درصد مصالح ساختماني در كنيا وارداتي است و بازده صنعت ساختمان‌سازي در اين كشور 100 درصد است.

وي با بيان اينكه بسياري از كشورهاي دنيا از جمله چين و تركيه بازار خوبي در حوزه ساخت و ساز را در كنيا بدست آورده‌اند، گفت: كشور ما نيز بايد به اين حوزه ورود و سهم خود را از بازارهاي كشور كنيا با صدور محصولات با كيفيت و مورد نياز آنها بگيرد.

فرجوند تصاحب زمين در كشور كنيا به غير از زمين كشاورزي براي هر كسي به سهولت امكان‌پذير است، افزود: اين موضوع موجب شده كه كشورهاي خارجي در حوزه سرمايه‌گذاري بيشتر ورود پيدا كنند.

سفير ايران در كنيا خاطرنشان كرد: 80 درصد هزينه احداث يك ساختمان در كنيا به صورت تسهيلات كم‌بهره پرداخت مي‌شود و به همين دليل تقاضا براي مسكن نوساز در اين كشور افزايش يافته است.

فرجوند تصريح كرد: صنعت ساختمان‌سازي در كشور كنيا با توجه به افزايش سطح تقاضا سرعت چشم‌گيري پيدا كرده از اين رو شركت‌هاي ساختماني ايران و به ويژه شركت‌هاي فعال و توانمند كردستان بايد از اين ظرفيت به نحو خود استفاده كنند.

به گفته وي، كشور كنيا در حوزه سدسازي و نيروگاه‌هاي برق نيز يك كشور وارد‌كننده است و ايران مي‌تواند با شناخت درست بسترها سالانه يك ميليارد دلار به كشور كنيا خدمات فني‌مهندسي بدهد.

*70 درصد زمين‌هاي قابل كشت در ايران زير كشت نرفته است

سفير ايران در كنيا با بيان اينكه 70 درصد زمين‌هاي قابل كشت در اين كشور تا كنون زير كشت نرفته است، گفت: اكثر مزرعه‌ها در اين كشور در حال حاضر به صورت سنتي كشت مي‌شود، ولي كشاورزان جديدا به كشاورزي مدرن روي آورده‌اند.

به گفته فرجوند، توسعه كشاورزي نوين در كشور كنيا فرصتي ايده‌آل براي ورود بخش كشاورزي كشور ايران، با توجه به ظرفيت‌هاي بالايي ما در اين حوزه براي سرمايه‌گذاري در اين بخش است.

سفير ايران در كنيا اظهار داشت: ظرفيت‌هاي سرمايه‌گذاري در بخش كشاورزي كنيا مي‌تواند زمينه مناسبي براي صدور شركت‌هاي سازنده ماشين‌آلات كشاورزي به خصوص تراكتورسازي كردستان باشد.

*قيمت دام زنده در كشور كنيا يك‌پنجم قيمت دام در ايران است

فرجوند از كنيا به عنوان كشوري غني در حوزه دامداري نام برد و خاطرنشان كرد: قيمت دام زنده در كشور كنيا يك‌پنجم قيمت دام در ايران است و اين موضوع مي‌تواند ظرفيت بسيار خوبي براي افرادي كه مي‌خواهند دام زنده خريداري و به عراق صادر كنند باشد.

به گفته وي، كشور كنيا زمينه مساعدي براي احداث مراكز درماني و صدور تجهيزات پزشكي و دارويي به ويژه داروهاي گياهي است كه فعالين اين عرصه مي‌توانند با برنامه‌ريزي درست از اين فرصت به نحو احسن استفاده كنند.

سفير ايران در كنيا به كيفيت بالا و قيمت پايين داروهاي ايراني اشاره كرد و گفت: در حال حاضر 86 درصد صادرات داروي ايران به كشور آلمان و 12 درصد آن به كشور روسيه صورت مي‌گيرد.

فرجوند با بيان اينكه كيفيت بالا و قيمت پايين محصولات دارويي ظرفيت مناسبي براي ايجاد انگيزه و استقبال كشور كنيا به خريد دارو از كشور ايران است، افزود: كشور كنيا در زمينه محصولات پتروشيمي نيز يك كشور واردكننده است و كشور ما نيز در اين زمينه مي‌تواند ورود پيدا كند.

‌وي در پايان با اشاره به اينكه مردم كنيا تمايل زيادي به فرش دستباف ايران دارند، خاطرنشان كرد: عرضه فرش ماشيني نامرغوب از ايران به كنيا باعث شده اين بازار امروز در دست تركيه قرار بگيرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.